ŁOŻYSKA
Łożyska rowerowe – dzięki nim wszystko się kręci
Łożyska to podpory, które znajdują się w mechanizmie napędowym – niewidoczne na pierwszy rzut oka, ale mające ogromny wpływ na funkcjonowanie rowerów. Wspierają inne podzespoły odpowiadające za ruch obrotowy. Zapewniają płynną i cichą pracę takich elementów jak kierownica, siodełko lub koła.
Łożyska rowerowe wykonane są z trwałych materiałów odpornych na korozję, najczęściej ze stali nierdzewnej i chromowanej, rzadziej z ceramiki – trwałej, ale niestety kosztownej. Zastosowanie tych materiałów gwarantuje łożyskom długotrwałość, co jest bardzo ważne, zwłaszcza że same łożyska mają zapobiegać szybkiemu zużyciu innych elementów roweru. W przypadku serwisowania rowerów, zamiast wymiany poszczególnych systemów, wystarczy wymiana samego łożyska.
Łożyska w piastach rowerowych
W każdym rowerze znajduje się kilka łożysk rozmieszczonych w różnych miejscach, m.in. w sterach kierownicy, w osi suportu, w ramie. Jednak za najbardziej newralgiczne uważane są piasty rowerowe. Piast jest środkową częścią koła rowerowego, czyli miejscem łączenia środka koła z osią ramy rowerowej. To jeden z najintensywniej eksploatowanych elementów w rowerze, ponieważ na nim opiera się siła napędowa.
Łożyska odgrywają szczególną rolę w piastach, ponieważ ich zadaniem jest ochrona przed korozją, płynny obrót, a zarazem stawianie oporu potrzebnego do zwiększania prędkości. W piastach stosuje się dwa główne rodzaje łożysk, czyli łożyska kulkowe oraz łożyska maszynowe. Które są lepsze?
Łożyska kulkowe i łożyska maszynowe
Łożyska kulkowe to tzw. łożyska toczne. Cieszyły się największą popularnością kilka lat temu, choć nadal mają wielu zwolenników. Łożyska kulkowe składają się z dwóch pierścieni – wewnętrznego i zewnętrznego. Między nimi znajdują się charakterystyczne kulki wykonane ze stali węglowej, które odpowiadają za nazwę tego typu łożysk.
Jedną z wielu zalet łożysk kulkowych jest prosty montaż i demontaż, które można przeprowadzić nawet poza warsztatem, w terenie. Łożyska kulkowe zużywają się dość szybko i wymagają częstego serwisowania, na szczęście jednak są tanie oraz łatwo dostępne. Sprawdzą się rowerzystom-amatorom, którzy nie planują inwestować zbyt wiele w rowerowe hobby i korzystają z rowerów okazjonalnie.
Łożyska maszynowe – potencjał i możliwości łożysk są szeroko doceniane nie tylko przez rowerzystów, ale również w różnych gałęziach przemysłu. Czym łożyska maszynowe zasłużyły sobie na tak dobrą opinię? Swoją budową, na którą składają się elementy toczne oraz bieżnie umieszczone w szczelnej zabudowie. Gwarantują niezwykłą trwałość, a także odporność na zabrudzenia.
Panuje opinia, że łożyska maszynowe kręcą się swobodniej niż kulkowe i pracują bezszelestnie. Dodatkowym atutem jest duża dostępność łożysk maszynowych. Są nieco droższe niż łożyska kulkowe, jednak cechuje je duża trwałość, odporność na czynniki zewnętrzne, większa wydajność. Wszystko to sprawia, że nie wymagają częstego serwisowania. Łożyska maszynowe powinny zainteresować rowerzystów wyczynowych, którzy potrzebują profesjonalnego wsparcia w napędzie swoich rowerów.
- Producent: