OWIJKI
Owijki rowerowe – rzecz, bez której trudno się obejść
Owijki rowerowe to specjalne, samoprzylepne taśmy nakładane na kierownicę roweru i chroniące ją przed działaniem czynników atmosferycznych. Jednak główną rolą owijek jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa rowerzysty. W końcu kierownica to jeden z głównych punktów styku ze skórą, więc dodatkowa powłoka na powierzchni kokpitu realnie wpływa na poprawę odczuć podczas jazdy. Do tego owijki bardzo często występują w intensywnych kolorach i efektownie ozdabiają jednoślady. Na co zwracać uwagę, wybierając owijki rowerowe?
Owijki rowerowe i ich funkcje
Rola, jaką spełniają owijki rowerowe, jest nie do przecenienia. Stosuje się je zazwyczaj w kierownicach typu baranek (np. w rowerach szosowych), ale nie ma przeszkód, by owinąć nimi zwykły kokpit. Bywają jednak niesłusznie ignorowane. Dlaczego warto w nie zainwestować? Rama kierownicy bez żadnej osłony po dłuższym użytkowaniu staje się nieprzyjemna w dotyku, dłonie szybciej się męczą z powodu wstrząsów, a pocenie powoduje, że leżą niestabilnie i łatwo wtedy m.in. o ześlizgnięcie i wypadek. Owijki powstały, by temu zapobiec.
Podstawowe funkcje owijek rowerowych:
● zwiększają przyczepność dłoni do kierownicy;
● są odporne na działanie warunków atmosferycznych;
● chronią materiał kierownicy przed zniszczeniem pod wpływem czynników zewnętrznych;
● amortyzują wstrząsy na nierównej nawierzchni;
● miękki materiał, z jakiego wykonuje się owijki, zapobiega odciskom i otarciom dłoni;
● owijki mogą zamaskować defekty kierownicy (np. zarysowania), które powstają z biegiem czasu.
Dla wielu rowerzystów dodatkowym atutem jest możliwość personalizacji roweru. Owijki kierownicy występują w wielu kolorach i wzorach; mogą być matowe i błyszczące; jednobarwne, wzorzyste oraz holograficzne.
Owijki rowerowe – z czego są wykonane? Jak je założyć?
Z czego wykonane są owijki rowerowe? Istnieją warianty skórzane, tekstylne, korkowe, bawełniane, piankowe i żelowe. Ostatnie dwa typy wykazują dodatkową odporność na uszkodzenia i wilgoć. Bez wątpienia jednak każdy rodzaj będzie chronił przed drganiami w trakcie jazdy.
Owijki kierownicy mogą mieć również różną grubość. Na równym terenie, jadąc rowerem szosowym, wystarczą cienkie warianty. Natomiast w trudniejszych warunkach, na rowerze MTB lub trekkingowym, wskazane będą grubsze owijki. Przy wyborze warto stawiać przede wszystkim na własne preferencje.
Jak zakładać owijki na kierownicę? Każda z nich posiada samoprzylepną warstwę, więc wystarczy owijać nimi kierownicę. Trzeba jednak robić to w taki sposób, by krawędzie nachodziły na siebie. Dzięki temu będą szczelne i trwalsze.