MANETKI
Manetki - wygodna zmiana przerzutek
Manetki rowerowe to element układu napędowego, który umożliwia wygodne sterowanie przekładnią i przerzutkami. Przekręcenie lub naciśniecie manetki zmiany biegów powoduje zmianę biegu o jeden lub kilka przełożeń.
Dostępne na rynku manetki różnią się między sobą wieloma parametrami. Jednak ogólna zasada ich działania jest taka sama i polega na popuszczaniu albo pociąganiu linki sterującej, łączącej przerzutkę lub przekładnię z manetką. Dochodzi wtedy do przemieszczenia się wózka albo prowadnicy przerzutki, a to powoduje przeskoczenie łańcucha z jednej zębatki na kolejną.
___________________________________________________________________
Manetki do roweru - jakie wybrać?
Manetki rowerowe dzielimy na kilka grup zależnie od tego w jaki sposób zmieniamy biegi:
Manetki oparte o dźwignie. Większa służy do wrzucania wyższego biegu, natomiast mniejsza odpowiada za zrzucanie. Tego typu manetki montuje się na kierownicy, tuż obok klamek hamulcowych. Wykorzystywane są często w rowerach rekreacyjnych, turystycznych, miejskich i górskich. Ich największe zalety to:
● wygodna obsługa palcem wskazującym i kciukiem, w przypadku systemów sram, obsługujemy je samym kciukiem
● precyzja - praktycznie nie ma możliwości przypadkowej zmiany biegów,
● dostępność i duży wybór - obecnie to najpopularniejszy rodzaj manetek rowerowych.
W przypadku manetek warto zwrócić uwagę na kompatybilność z przerzutką. Głównym aspektem doboru jest ilość biegów.
Manetki obrotowe tzw. revoshift są mniej popularne od tych opartych o dźwignie, ale wciąż pojawiają się w niektórych rowerach. W tym wypadku zmiana przełożeń następuje przez przekręcenie manetki znajdującej się na kierownicy do siebie lub od siebie. Manetka jest właściwie częścią kierownicy. Co ją wyróżnia:
● prosta budowa i brak wystających elementów,
● możliwość obsługi bez odrywania palców od kierownicy.
Manetki obrotowe są jednak mniej precyzyjne. Łatwo o przypadkową zmianę biegów podczas jazdy.
Manetki na ramę
Ten typ manetek praktycznie nie jest już używany, chociaż nadal można je kupić. System montowany do ramy okazał się mało bezpieczny i niewygodny - zmiana przerzutek wymagała czasu oraz oderwania rąk od kierownicy.
Wśród mniej popularnych modeli znajdują się również manetki montowane na końcach kierownicy lub klamkomanetki stosowane w rowerach szosowych.
Wybierając manetki do roweru, kieruj się kompatybilnością z przerzutką.