PRZERZUTKI TYLNE
Przerzutki tylne. Detal, który robi różnicę
Tylna przerzutka odpowiada za zmianę przełożeń w rowerze na tylnych zębatkach i może obsługiwać od 5 do 12 tarcz. Ten niepozorny element ułatwia poruszanie się zarówno po mieście, jak trudnych górskich szlakach.
Mechanizm składa się z korpusu oraz wodzika, nazywanego również wózkiem. W korpusie znajduje się sprężyna, dzięki której wodzik przesuwa się między kolejnymi zębatkami, prowadząc łańcuch w odpowiednie miejsce. Zmiana biegów odbywa się za pomocą manetki.
_________________________________________________________________________
Tylna przerzutka do roweru - co trzeba wiedzieć przed zakupem?
● Wybierając przerzutkę tylną, zwróć uwagę na jej przeznaczenie. Najwięksi producenci osprzętu stworzyli całe serie dedykowane różnym jednośladom. Inne do rowerów szosowych, inne do górskich, a jeszcze inne do miejskich czy turystycznych. Istnieją też przerzutki bardziej uniwersalne, które sprawdzą się zarówno w góralach, jak i w jednośladach crossowych czy turystycznych.
● Jedna z najważniejszych kwestii to zakres przełożeń. Trzeba dopasować przerzutkę do liczby zębatek i zębów w kasecie. Całość powinna być też odpowiednio dobrana do manetki.
● Ważnym elementem przerzutki tylnej jest wózek. Powinien mieć odpowiednią długość. Krótki wózek montuje się w napędach szosowych i w niektórych rowerach do Downhillu. Średni często wykorzystuje się w napędach 2x10, natomiast długiego wózka używa się w rowerach z trzema blatami.
● Niektóre przerzutki wyposażone są w mechanizm, który usztywnia wózek. Dzięki temu łańcuch lepiej trzyma się tarczy, a napęd działa ciszej. To rozwiązanie jest stosowane w większości rowerów MTB i w niektórych rowerach szosowych.
● Warto pamiętać, że w rowerach miejskich montuje się mechanizm planetarny. W tym przypadku cała konstrukcja, odpowiadająca za zmianę przełożeń, ukryta jest w piaście.
Sposoby montażu tylnej przerzutki
● Najbardziej powszechny sposób to mocowanie na śrubę. Przerzutka jest montowana za pomocą śruby do specjalnego haka przytwierdzonego do ramy.
● Montaż bezpośrednio do ramy to rozwiązanie wprowadzone przez firmę Shimano. Chociaż ten rodzaj mocowania zapewnia dobrą stabilność, nie zyskał zbyt dużej popularności.
● Mocowanie pod oś piasty wykonuje się w ramach z poziomymi hakami. W tym przypadku hak wbudowany jest także w samą przerzutkę. Należy go przymocować do osi koła. I gotowe.